Zariadenia poradenstva a prevencie
V zariadeniach poradenstva a prevencie (tzv. poradne) sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská činnosť, psychologická činnosť, pedagogická činnosť, špeciálno-pedagogická činnosť, logopedická činnosť, liečebno-pedagogická činnosť a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie.
Okrem priameho vykonávania odborných činnosti poradne vydávajú aj dôležité odporúčania, stanoviská a súhlasy v zmysle školského zákona napr.:
- k žiadosti o prijatie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na predprimárne vzdelávanie (vzdelávanie v materskej škole)
- ako podklad pri rozhodovaní riaditeľa materskej školy o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole v prípade, ak dieťa po dovŕšení šiesteho roka veku nedosiahlo školskú spôsobilosť (§ 28a ods. 3)
- pri zaradení žiaka do triedy základnej školy (§ 29 ods. 10) alebo do triedy strednej školy (§ 33 ods. 13)
- v súlade s odporúčaniami poradne sa vypracováva individuálny vzdelávací program žiaka (§ 7a ods. 2)
- na účely oslobodenie žiaka od povinnosti dochádzať do školy (do pominutia dôvodov), ak mu jeho zdravotný stav mu neumožňuje vzdelávať sa (§ 19 ods. 5)
- na účely žiadosti o individuálne vzdelávanie pre žiaka, ktorému jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole (§ 24 ods. 3)
- na účel žiadosti o oslobodení alebo čiastočnom oslobodení žiaka od vyučovania niektorého predmetu zo zdravotných dôvodov alebo z iných závažných dôvodov rozhodnúť (§ 31 ods. 4)
Situácia do 31. 12. 2022:
CENTRÁ ŠPECIÁLNO-PEDAGOGICKÉHO PORADENSTVA (CŠPP)
Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP), podobne ako CVI, má pomôcť už od narodenia dieťaťu so zdravotným znevýhodnením (ZZ) dosiahnuť čo najoptimálnejšie vývin vo všetkých ohľadoch. Poskytuje služby a odbornú činnosť deťom, zákonným zástupcom, zamestnancom škôl a školských zariadení:
- Bezplatne, ak sú zriadené Regionálnym úradom školskej správy, teda štátne CŠPP
- Za poplatok podľa cenníka daného zariadenia, ak ide o súkromné CŠPP
Odborníci v centrách CŠPP vo Vašom meste alebo v jeho blízkosti by Vám mali pomôcť a poradiť:
- pri posúdení stavu a potenciálu dieťaťa, pomenujú jeho silné stránky a oblasti, v ktorých je potrebné dieťa rozvíjať a následne umožniť pravidelnú komplexnú odbornú špeciálno-pedagogickú starostlivosť formou terapií a stimulácií.
- pri zorientovaní sa vo veci stimulácií, terapií a vzdelávania dieťaťa, ktorému bolo diagnostikované lekárom alebo iným odborníkom zdravotné znevýhodnenie. Napríklad telesné, zrakové, sluchové, mentálne, viacnásobné postihnutie, autizmus alebo iná pervazívna porucha. Centrum sa stará aj o deti s narušenou komunikačnou schopnosťou, poruchou aktivity a pozornosti.
- v poradenskom rozhovore pri výbere vhodného vzdelávania pre Vaše dieťa. To znamená, či v MŠ/ŠMŠ, ZŠ/ŠZŠ, ale len v prípade, ak ste ju navštevovali intenzívne v rámci poradenstva a stimulácií.
Vo všeobecnosti CŠPP poskytuje komplexnú špeciálnopedagogickú činnosť, psychologickú, diagnostickú, poradenskú, rehabilitačnú, preventívnu, metodickú, výchovno-vzdelávaciu a inú odbornú činnosť. Prípadne súbor špeciálnopedagogických intervencií deťom so ZZ vrátane detí s vývinovými poruchami s cieľom ich dosiahnuť optimálny rozvoj a sociálnu integráciu. V zariadeniach CŠPP majú v kompetencii aj podporu rodiny pri zvládnutí krízových situácií a vyrovnávaní sa so ZZ dieťaťa, poskytovanie informácií a poradenstva s prihliadnutím na jej situáciu a potreby.
Pre CŠPP je typická odbornosť v oblasti ZZ, tzn., že v jednotlivých CŠPP sa odborníci zameriavajú na určitý druh znevýhodnenia (napríklad: autizmus, sluchové, zrakové, telesné, narušená komunikačná schopnosť…) a preto poskytujú rodinám jedinečnú expertnosť pre konkrétne znevýhodnenie.
Cieľovou skupinou CŠPP sú aj deti so ZZ od narodenia, no ich služby rannej starostlivosti využíva veľmi málo klientov v rannom veku.
Formou poskytovania služby ranej starostlivosti je:
- priama činnosť s dieťaťom so ZZ v domácom prostredí ako najefektívnejšia forma poskytovania raného poradenstva
- priama činnosť s dieťaťom so ZZ v prostredí CŠPP
- priama činnosť s dieťaťom so ZZ v prostredí MŠ
- poradenstvo rodičom a zákonným zástupcom detí so ZZ v domácom prostredí
- poradenstvo rodičom a zákonným zástupcom detí so ZZ v prostredí CŠPP
- poradenstvo učiteľom: v zariadení – MŠ, ŠMŠ, ZŠ, ŠZŠ, v CŠPP
Ak navštívite štátne zariadenie CŠPP, vtedy ide o bezplatnú stimuláciu a podporu vývinu. Rodičia, odporúčame Vám žiadať si aj tieto odborné služby CŠPP, aby na základe Vášho dopytu dokázali CŠPP prispôsobovať svoje služby rodinám a potrebám detí so ZZ už v ranom veku. Nedajte sa odradiť a podajte oficiálnu žiadosť, na ktorú máte dostať písomnú odpovedať.
DÔLEŽITÁ INFORMÁCIA: Ak ste ešte doteraz nenavštívili žiadne CŠPP, je potrebné tak urobiť najneskôr do zápisu, respektíve pred vstupom do školy. Odporúča sa však dlhodobejšia spolupráca, o ktorú môžete Vy ako rodičia požiadať kedykoľvek od narodenia, ak Vaše dieťa má diagnostikované ZZ. Hlavným cieľom pre návštevu v CŠPP je, aby ste zistili pod odborným vedením, či dieťa má alebo nemá špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby (ŠVVP) v oblasti vzdelávania. Ak sa ukáže, že áno, úlohou CŠPP je formulovať odporúčania pre vzdelávanie dieťaťa v konkrétnej škôlke, neskôr škole, ktorú bude navštevovať. Poradenské zariadenie navrhne, aké podmienky je potrebné vytvoriť (materiálne, personálne, priestorové a iné), aby vzdelávanie Vášho dieťaťa bolo úspešné pre nadobúdanie nových zručností a vedomostí, ako aj začleňovanie sa do kolektívu a spoločnosti. Samozrejmosťou by mala byť pravidelná komunikácia poradenského zariadenia so školou, ktorú bude dieťa navštevovať.
POZOR! CŠPP nevedia začleniť dieťa do predškolského zariadenia, majú v kompetencii dať odporúčanie na jemu vhodnú a dostupnú formu vzdelávania, či už v MŠ/ŠMŠ alebo ZŠ/ŠZŠ, prípadne Vám pomôcť s komunikáciou so školou na základe Vášho výberu.
UPOZORNENIE: Odporúčania CŠPP sú podkladom pre rozhodovanie o vzdelávaní dieťaťa so ŠVVP, u ktorého je lekárom diagnostikované ZZ. Ak sa rodič domnieva, že odporúčanie centra nie je správne, má sa obrátiť na ministerstvo školstva. Ministerstvo na základe podnetu preskúma osobný spis dieťaťa vedený v poradenskom zariadení a ďalšiu pedagogickú dokumentáciu (návrh na vzdelávanie z CŠPP, či už sa to týka MŠ/ŠMŠ, ZŠ/ŠZŠ, SŠ pre deti so ZZ, správu z diagnostického vyšetrenia a písomné vyjadrenie CŠPP). Ak existuje dôvodné podozrenie, že nie je v súlade s výchovno-vzdelávacími potrebami dieťaťa alebo žiaka, ministerstvo školstva vydá písomné stanovisko, ktoré doručí zákonnému zástupcovi dieťaťa / žiaka, príslušnému CŠPP, riaditeľovi školy alebo riaditeľovi školského zariadenia, ktorý rozhoduje o prijatí dieťaťa alebo žiaka a Štátnej školskej inšpekcii.
CENTRÁ PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉHO PORADENSTVA A PREVENCIE (CPPPaP)
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) poskytuje komplexnú psychologickú, špeciálnopedagogickú, diagnostickú, výchovnú, poradenskú a preventívnu starostlivosť deťom, okrem detí so zdravotným postihnutím, najmä v oblasti optimalizácie ich osobnostného, vzdelávacieho a profesijného vývinu, starostlivosti o rozvoj nadania, eliminovania porúch psychického vývinu a porúch správania. Zákonným zástupcom a pedagogickým zamestnancom poskytuje poradenské služby.
CPPPaP sa zameriavajú na:
deti a žiakov s poruchou správania alebo s vývinovými poruchami učenia, ktoré sa však v predškolskom veku neodporúča definitívne diagnostikovať a tak dieťa je len v sledovaní, prípadne sa mu poskytujú terapie a stimulácie podľa potreby
- pre detí a žiakov, ktoré sú buď choré alebo zdravotne oslabené
- deti a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
- deti a žiakov s nadaním.
Odborníci CPPPaP, ak s Vami a Vaším dieťaťom pracovali už v rannom veku od zistenia problému vo vývine, Vám vedia poradiť možnosti vzdelávania, ktoré budú prospešné Vášmu dieťaťu. Starostlivosť a odbornú činnosť poskytujú deťom, zákonným zástupcom, zamestnancom škôl a školských zariadení
Bezplatne, ak sú zriadené Regionálnym úradom školskej správy, teda štátne CPPPaPZa poplatok podľa cenníka daného zariadenia, ak ide o súkromné CPPPaP
DÔLEŽITÉ INFORMÁCIE: Ak ste u Vášho dieťaťa pozorovali zmeny až neskôr po narodení a nebolo diagnostikované žiadnym odborníkom alebo lekárom, na základe čoho by ste podľa zákona spadali do kompetencie CŠPP, je dobré navštíviť CPPPaP, ktoré má v kompetencii deti s poruchou správania alebo učenia, deti, ktoré sú choré alebo zdravotne oslabené, prípadne zisťuje, či je nadané. Ak u dieťa ešte nie je možné určiť diagnózu, CPPPaP môže Vaše dieťa sledovať, prípadne mu poskytnúť terapie a stimulácie podľa potreby, alebo dať odporúčanie pre materskú školu o potrebách dieťaťa.
POZOR: Odporúčania CPPPaP sú podkladom pre rozhodovanie o vzdelávaní dieťaťa so ŠVVP, u ktorého nie je pozorované a lekárom diagnostikované ZZ. Ak sa rodič domnieva, že odporúčanie centra nie je správne, má sa obrátiť na ministerstvo školstva. Ministerstvo na základe podnetu preskúma osobný spis dieťaťa vedený v poradenskom zariadení a ďalšiu pedagogickú dokumentáciu (návrh na vzdelávanie dieťaťa / žiaka so ŠVVP či už sa to týka MŠ, ZŠ, SŠ, správu z diagnostického vyšetrenia dieťaťa/žiaka a písomné vyjadrenie školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie). Ak existuje dôvodné podozrenie, že vzdelávanie nie je v súlade s výchovno-vzdelávacími potrebami dieťaťa / žiaka, vydá písomné stanovisko, ktoré doručí zákonnému zástupcovi dieťaťa/žiaka, príslušnému školskému zariadeniu CPPPaP, riaditeľovi školy alebo riaditeľovi školského zariadenia, ktorý rozhoduje o prijatí dieťaťa / žiaka a Štátnej školskej inšpekcii.
Situácia od 01. 01. 2023
NOVÝ SYSTÉM PORADENSTVA A PREVENCIE
Od 01. 01. 2023 bude fungovať nový – päťúrovňový systém poradenstva a prevencie, ktorý nahradí doterajší systém CPPPaP a CŠPP.
5 úrovní podpory reprezentujú:
1. stupeň – pedagogický zamestnanec (PZ), odborný zamestnanec (OZ) a školský podporný tím v školách (ŠPT)
2. stupeň – školský špeciálny pedagóg (šŠPed) alebo odborný zamestnanec školy a podľa
potreby v spolupráci s centrom poradenstva a prevencie (CPP)
3. stupeň – odborný zamestnanec centra poradenstva a prevencie v školách a v CPP
4. stupeň – odborný zamestnanec centra poradenstva a prevencie v CPP
5. stupeň – odborný zamestnanec špecializovaného centra poradenstva v
špecializovanom centre poradenstva a prevencie (ŠCPP)
Prehľad siete zariadení poradenstva a prevencie od 1.1.2023 je zverejnený na stránke ministerstva školstva: https://www.minedu.sk/31321-sk/siet-zariadeni-poradenstva-a-prevencie-od-112023/.
Zariadenia poradenstva a prevencie sú „štátne“ (služby poskytuje bezplatne) a „súkromné“ (služby poskytuje za úhradu podľa cenníka).
Ak si nie ste istí, ktorá štátna (bezplatná) poradňa poskytne Vám a Vášmu dieťaťu svoje služby a podporu, obráťte sa na Váš miestne príslušný Regionálny úrad školskej správy.
Odborné činnosti podľa stupňov podpory
1.stupeň PZ, OZ, ŠPT | 2.stupeň škŠPed. alebo OZ +CPP | 3.stupeň OZ CPP v škole a v CPP | 4.stupeň OZ v CPP | 5.stupeň OZ v ŠCPP | |
pedagogická diagnostiká | áno | ||||
pedagogická intervencia | áno | ||||
výchovné poradenstvo | áno | ||||
kariérové poradenstvo | áno | ||||
rozvoj inkluz. vzdelávania | áno | ||||
prevencia | áno | áno | áno | áno | áno |
orientačná diagnostika | áno | ||||
poradenstvo | áno | áno | áno | áno | |
intervencia | áno | áno | |||
krízová intervencia | áno | áno | |||
reedukácia | áno | áno | áno | ||
metod. podpora | áno | áno | áno | áno | |
základná diagnostika | áno | ||||
čiastková diagnostika | áno | ||||
komplexná diagnostika | áno | áno | áno | ||
terapia | áno | áno | áno | ||
rehabilitácia | áno | áno | áno | ||
špec. odborné činnosti | áno | áno | |||
špecializovaná diagnostika | áno | ||||
diferenciálna diagnostika | áno | ||||
zabezpečovanie pomôcok | áno | áno | |||
vysokošpec. dif. diagnostika | áno | ||||
odb. činnosti deti do 5 rokov | áno |
Ďalšie informácie o novom systéme poradenstva a prevencie nájdete na stránke Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.