HLASY MATIEK DETÍ SO ZDRAVOTNÝM ZNEVÝHODNENÍM AKO SILA ZMENY
- Aktivity
- 29. 10. 2025
Predstavujeme záverečnú diplomovú prácu Karin Noskovej z Faculty of Education, University of Cambridge s názvom:
„Matky detí so zdravotným znevýhodnením: Formy advokácie na ich ceste k zabezpečeniu vzdelávania pre svoje deti“ (2024).
Na výskume sa ako účastníčky zúčastnili mamy z Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením (ich anonymita bola zabezpečená zmenou ich mien a mien ich detí), ktoré zdieľali svoje skúsenosti z každodenného zápasu o kvalitné vzdelávanie a dôstojnú podporu pre svoje deti.
Ich hlasy a životné príbehy pomohli priblížiť realitu, ktorú bežné štatistiky často neodhalia – tlak spoločenských očakávaní, systémové nedostatky, ale aj odvahu a odhodlanie rodičov meniť prostredie škôl, úradov a komunít k lepšiemu.
Autorka sa v práci venuje tomu, ako matky detí so zdravotným znevýhodnením v Slovenskej republike preberajú na seba úlohu advokátok – obhajkýň práv svojich detí. Výskum opisuje ich každodenné stratégie, osobné a spoločenské prekážky, s ktorými sa stretávajú, aj to, ako ich úsilie prispieva k meniacemu sa pohľadu spoločnosti na deti so zdravotným znevýhodnením.
Z poznatkov vyplýva, že:
- matky často čelia nereálnym spoločenským očakávaniam, aby nahrádzali nefunkčné prvky systému,
- nedostatok podpory a asistentov v školách prehlbuje ich bremeno,
- napriek tomu dokážu svojím úsilím meniť nielen prostredie škôl, ale aj celospoločenské vnímanie zdravotného znevýhodnenia.
Autorka v závere vyzýva, aby zodpovednosť za systémové zmeny nebola prenášaná na jednotlivé matky, ale aby štát a verejné inštitúcie vytvárali funkčné podmienky, ktoré im umožnia slobodne žiť a vychovávať svoje deti bez neustáleho boja.
Ďakujeme Karin Noskovej, že svoj výskum zamerala na tému, ktorá sa nás všetkých týka – a že dala hlas matkám, ktoré každý deň menia systém svojou vytrvalosťou.
Zverejňujeme:
👉 plnú verziu diplomovej práce v anglickom jazyku
👉 vybrané časti – zistenia, diskusiu, záver a odporúčania – v slovenskom preklade