Hygiena

Voňavé bublinky

Autor: Monika Fričová

Presun do kúpeľne, keď je dieťa napr. vo vozíku, môžeme urobiť motivujúco. Ak sa dieťa vie posúvať samo, voláme ho a motivujeme podľa toho, čo je pre neho zaujímavé (aj jeho plyšák sa ide umyť, kto bude prvý v kúpeľni a pod.). Doprajeme mu takú úroveň pohybu, akú zvládne. Niekto sa pridrží, odrazí od nábytku, niekto sa chytí za náš prst a ťaháme ho, čím si zlepšuje úchop. Podporujeme nezávislý pohyb.

V kúpeľni si povieme, čo ideme robiť: „Emka si umyje ruky“. Pomenovávame a pritom ukazujeme na dieťa a mydlo tak, aby to dieťa stihlo zachytiť. Dáme dieťaťu na výber 2 mydlá, ktoré ovonia. Z mála vody a mydla si vyrobíme v ruke hustú penu a dáme ju dieťaťu ovoňať. Komentujeme aktivitu a umývame dieťaťu ruky, alebo mu na ne len nanesieme penu. Spolu vyrábame bublinky, opisujeme, ako teplá je voda, ktoré pršteky si dieťa umýva.

Z mála mydla rozotretého na rukách vyrobíme medzi dvoma prstami bublinu, skúšame ju s dieťaťom sfúknuť. Oplachovanie a utieranie tiež komentujeme. Dieťa môže umyť tvár aj mame, pričom pomenovávame časti tváre.

Rozvíjame

Senzorické schopnosti, hmat, čuch, motoriku, porozumenie reči, schopnosť výberu, samostatnosť pri pohybe.

Nezabudnite na komfort a zábavu

Dieťa by malo byť počas umývania pokojné Ak je napäté, skúsime ho zaujať pesničkou, inou teplotou vody, ak napätie neustáva, umývanie nepredlžujeme.

Okúpte bábiku

Autor: PaedDr. Martina Rzymanová

Niektoré detičky nemajú rady vodu a tak im môžeme pomôcť hrou zameranou na kúpanie bábiky, prípadne iných obľúbených hračiek. Okúpať môžete aj koníky, dinosaury, gumenú tarantulu, skrátka hračky, ktoré má dieťa rado.

Základom je pomenovávať, čo robíte Vy a aj Vaše dieťatko počas kúpania, čo sa deje bábike, ako sa bába cíti. Súčasťou môže byť aj osprchovanie bábiky, umytie zúbkov, vysadenie bábiky na nočník alebo na WC, oblečenie šiat, zapnutie gombičiek a podobne.

Následne môžete okúpať dieťatko a bábika sa bude pozerať, ako sa teraz kúpe Vaše dieťa.

Rozvíjame

komunikáciu, reč, motoriku, sebaobsluhu a sociálne cítenie dieťaťa

Náš tip

  • Kúpanie bábiky môže byť samostatnou aktivitou alebo aktivitou pred kúpaním dieťaťa.
  • Ak je dieťatko imobilné, môžete kúpanie bábiky robiť s Vašou asistenciou.
  • Kúpanie môže byť buď priamo s dieťatkom vo vani, alebo najprv okúpanie bábiky a potom dieťatka. Pomenovávaním čo robíte, dieťaťu rozširujete slovnú zásobu, osvojuje si ju, učí sa tvoriť vety, porozumieť im v konkrétnych situáciách. Zároveň sa učí starať sa o bábätko.
  • Pri kúpaní môžete aj spievať. Prípadne pomenujte presne čo umývate. „Umývame pravú rúčku, umývame ľavú rúčku, až sú čisté obidve.“

Nezabudnite

  • Ak dieťa nemá rado kúpanie, dajte mu čas, aby z toho mohlo mať zábavu a nie povinnosť a stres. Jeden deň môže byť aj neumyté.
  • Pri kúpaní postupujte pomaličky, to znamená, že ak dieťa odmieta starostlivosť a kúpanie bábiky aj seba, skúste najprv kúpať hračku Vy, postupne vťahujte do kúpania svoje dieťa, až ho dostanete do vane.

Do čoho všetkého môžeme písať?

Autor: Ľudka Belinová

Urobiť rannú alebo večernú hygienu s dieťaťom je niekedy veľmi náročné a rodičia hľadajú spôsoby, akými sa to podarí bez stresu a napätia. Jednou z možností je kreslenie do rôznych výrobkov, ktoré používame na hygienu. Kresliť a písať sa dá do rôznych konzistencií, ako je tekuté mydlo, pasta na zuby, tatova pena na holenie, krém na ruky, ale aj na zarosené zrkadlo v kúpeľni.

Kresliť môžete rôznymi pomôckami: prstami, štetcami, špongiami, vatou a pod. Zábava sa u mnohých detí stupňuje, ak začnete jednotlivé materiály dávať dieťatku na nos, líčka a potom umývanie začína mať pre dieťa zmysel. Nezabúdajte, že dieťa môže natrieť aj Vašu tvár.

Rozvíjame

Senzomotorické – taktilné/hmatové vnímanie, jemnú motoriku, koordináciu ruka- oko, grafomotoriku, komunikáciu.

Náš tip

  • Ak je dieťatko imobilné, môžete kresliť s Vašou asistenciou, základom je popisovanie, čo robíte a čo kreslíte
  • Deti zbožňujú kreslenie do krupice, múky, soli, a tak túto aktivitu môžete využiť aj v kuchyni pri varení, alebo len tak, v rámci hrových aktivít. Kresliť sa dá napríklad aj vidličkou.

Nezabudnite

  • Experimentovať a užívať si to 🙂
  • Túto aktivitu robte s dieťaťom len vtedy, ak ste si istí, že zvláda tú ktorú konzistenciu, alebo začínajte pomaličky, hlavne u detí s autizmom.