Pobyt vonku

Farebný svet

Autor: Monika Fričová

Pri odchode von dieťaťu povedzte, že idete na prechádzku – použite formu, akou komunikuje – slovne, obrázkom, predmetom.

Vonku počas prechádzky pomenúvajte veci okolo s prívlastkom farby – zelený strom, červená značka…
Vyberajte slová, ktorým dokáže Vaše dieťa aktuálne porozumieť (napr. nerozprávajte o breze a gaštane, keď nepozná slovo strom). Vyberte radšej menej predmetov a zvoľte ich tak, aby ste počas prechádzky mohli ukázať na tú istú vec opakovane s obmenou farby – napr. zelený dom, žltý dom, sivý dom…). Prispôsobte rýchlosť označovania farieb schopnostiam dieťaťa danú vec jasne zaregistrovať a priradiť k nej farbu. Ak treba, zastavte, pomenujte a ukážte na dom, pomenujte a ukážte na farbu na dome, použite komunikátor dieťaťa alebo farebné karty.

Cestou naspäť okolo tých istých objektov sa dieťaťa opýtajte na ich farbu. Prispôsobte formu odpovede zručnosti dieťaťa (slovne, obrázkom, výberom z dvoch farieb na obrázkoch).

Náš tip

Prechádzku a rozhovor o farbách pravidelne opakujte pre lepšie porozumenie dieťaťa. Môžete variovať podľa potreby – napr. sa môže učiť mená detí, ktoré stretne a zdraviť sa s nimi.

Naučíte sa

Komunikovať, rozpoznať farby, porozumieť predmetom naokolo, pripraviť sa na to, čo sa bude diať, užiť si čas na čerstvom vzduchu, čo pomáha dieťaťu aj rodičom.

Nezabudnite na komfort a zábavu

Prechádzka môže byť aj oddychová a dieťa, ktoré je unavené, má právo v kočíku spať. Učenie počká 😊

Úsmev aj pod rúškom

Autor: PaedDr. Martina Rzymanová

Prechádzka je pre mnohé deti zábavou a relaxom, no v čase koronavírusu nastáva pre mnohých rodičov problém, ako to zvládnuť. Malé deti sú konzervatívne a naozaj nemajú v obľube „čudné“ veci ako sú rúška na ústach. Preto je veľký problém primäť ich dať si rúško na ústa a vydržať s ním. Ešte ťažšie to môže byť pre deti so špeciálnymi potrebami.

Je dobré, aby sme naše deťúrence pripravili na túto situáciu už v domácom prostredí, kedy je vhodné, aby ste nosili rúško aj Vy. Ak nosíte rúško a ukazujete dieťaťu, že je to zábava, dieťa sa neskôr rado pridá. Dôležité je dieťaťu vysvetliť, prečo je rúško veľmi dôležité. Zaujímavé môže byť pre deti aj samotné zhotovenie rúška. Je vhodné, ak dieťaťu dáte na výber farbu a materiál, z ktorého si spoločne môžete rúško urobiť a tak ísť von.

Rozvíjame

FAREBNÝ SVET Pri odchode von dieťaťu povedzte, že idete na prechádzku – použite formu, akou komunikuje – slovne, obrázkom, predmetom Vonku počas prechádzky pomenovávajte veci okolo s prívlastkom farby – zelený strom, červená značka… Vyberte si slová,

Komunikáciu, trénujeme farby a motorické zručnosti.

Náš tip

  • Ak sa hráte s obľúbenými hračkami dieťaťa, vyrobte rúško aj pre ne. Aj macko alebo bábika si na prechádzku dajú rúško.
  • Ušite rúško z látok s obľúbenými postavičkami dieťaťa (prasiatko PEPPA, Spiderman, Elsa…).
  • Nechajte dieťa vyzdobiť si rúško vlastnou kresbou.
  • Ukážte dieťaťu, že aj jeho kamaráti zo škôlky nosia rúško (pošlete si s rodičmi fotky).
  • Vymyslite si básničku alebo pesničku o rúšku, spievajte si ju vždy pri nasadzovaní.

Nezabudnite

Komunikujte s dieťaťom, prečo je potrebné rúško nosiť.

Zbieranie kamienkov

Autor: PaedDr. Martina Rzymanová

Príroda nám ponúka nekonečné množstvo materiálov, ktoré môžeme využiť v rámci pobytu na čerstvom vzduchu. Medzi ne patria aj kamienky, z ktorých si môžete pripraviť cca 20-30 kusov. Kamienky rozhoďte po zemi. Dieťaťu ukážte, že jeho úlohou bude zbierať ich do nádobky, pokiaľ Vy budete hrať na hudobný nástroj (napríklad na píšťalku alebo bubienok). Pokiaľ bude znieť zvuk nástroja, dieťa bude zbierať kamienky. Keď zvuk skončí, aj dieťa by malo so zbieraním prestať. Hra sa hrá dovtedy, kým dieťa pozbiera všetky kamienky.

Rozvíjame

Sluchovú pozornosť, koordináciu pohybov, spoluprácu, jemnú motoriku

Náš tip

  • V rámci tejto aktivity môžete použiť orechy, gaštany, alebo napadané jabĺčka. Ak sa dá, nechajte to na výber dieťaťa/detí.
  • Zapojte do hry viacero detí, bude to väčšia zábava.
  • Ak si vezmete z domu napr. farebné loptičky a dieťa pozná farby, môže ich triediť aj podľa farieb.
  • Ak máte dieťatko imobilné a máte ešte jedného spoluhráča, ktorý bude hrať na nástroji, môžete Vy s dieťaťom zbierať asistovane. Prípadne môžete zbierať len Vy a dieťa Vám bude búchaním či hrkaním dávať najavo kedy zbierať a kedy nie.

Nezabudnite

Dôležité je, aby ste sa aj vystriedali, dieťa bude hrať na nástroj a kamienky budete zbierať vy. Ak to však dieťa odmietne, skúsite to nabudúce.

Prekážková dráha

Autorky: PaedDr. Martina Rzymanová, Ľudka Belinová

Všetky deti potrebujú pohybovú aktivitu. Parádne ich unavíte, keď im vytvoríte prekážkovú dráhu. Deti prekážkové dráhy zbožňujú, vybehajú sa a zažijú veľa radosti. Využite predmety, ktoré nájdete voľne v prírode či v parku – stromy, lavičky, konáre, kamene. Ak hráte na dvore či v záhrade, použite predmety z domácnosti, napr. stoly, stoličky, vedrá, vankúše, laná a pod.

Deti môžu predmety podliezať, obchádzať, preskakovať, preliezať. Môžete aj súťažiť a nakoniec rozdať medaily, prípadne im môžete za odmenu upiecť sladkú pochúťku, pretože víťaz je každý, kto sa zúčastnil. Táto aktivita je vhodná aj pre deti na vozíčku, aj ony chcú súťažiť a víťaziť. Keď im to umožníte, zažijete zábavu aj Vy. Verte, že sa vám všetkým bude v noci lepšie spať.

Rozvíjame

Hrubú a jemnú motoriku, koordináciu pohybov, rovnováhu, priestorovú orientáciu, propriocepciu.

Náš tip

  • Na každý deň môžete vytvoriť inú dráhu.
  • Ak vonku prší, táto aktivita sa dá robiť aj v byte. Tiež si vyberiete z predmetov, ktoré máte v domácnosti.

Nezabudnite

  • Zabávať sa môžete aj Vy – rodičia. Spoločná zábava utužuje vzťahy v rodine.
  • Rodičia by mali občas aj prehrať, inokedy vyhrať – nech ste pre dieťa rovnocenný partner v hre.

Nájdi ma

Autor: PaedDr. Martina Rzymanová

Prichystajte si nádobu s pieskom (ak máte pieskovisko, využite ho) a ukryte tam rôzne predmety, časti puzzle, zvieratká, písmenká, s ktorými sa dieťa naozaj rado hrá. Následne vyberajte s dieťaťom predmety a pomenovávajte ich. Ak ste schovali lego, neskôr ho môžete poskladať. Ak u dieťaťa chcete podporiť cielenú činnosť, odfoťte si postup napr. pri stavbe domu a naučte dieťa stavať lego podľa vzoru. Do nádoby s pieskom môžete vložiť dva rovnaké predmety a dieťa ich musí podľa hmatu nájsť. Napr. dva oriešky, dve kocky z lega a pod.

Ak už má dieťaťa dosť vyberania predmetov z piesku, časť piesku odoberte a môžete tvarovať veci podľa formičiek, alebo len tak postaviť hrad. Ak Vaše dieťa nechce dať ruky ani do piesku, ani do ryže či fazulí, ale veľmi rado papá chrumky či želatínové cukríky, dajte tieto pochutiny pred dieťaťom do nádobky z kinder vajíčka, zatvorte a zalepte páskou, aby nevypadli a pred dieťaťom schovajte. Určite začne loviť a hľadať svoju dobrôtku.

FAREBNÝ SVET Pri odchode von dieťaťu povedzte, že idete na prechádzku – použite formu, akou komunikuje – slovne, obrázkom, predmetom Vonku počas prechádzky pomenovávajte veci okolo s prívlastkom farby – zelený strom, červená značka… Vyberte si slová,

Rozvíjame

Senzomotorické – taktilné/hmatové vnímanie, pozornosť, predmatematické pojmy, reč.

NÁŠ TIP

  • Ak Vaše dieťa nemá rado piesok, môžete si von do záhrady alebo na balkón zobrať ryžu, šošovicu, do ktorých budete schovávať obľúbené predmety.
  • Zvoľte naozaj veľkú nádobu a nešetrite pieskom, ryžou či šošovicou, pretože pre rozvoj bilaterálnej integrácie (manipulácia oboma rukami) je dôležité, aby Vaše dieťatko mohlo ponoriť do nádoby obe ruky.
  • Túto aktivitu môžete robiť aj v byte alebo na balkóne, ak vonku prší.

Nezabudnite

  • Aj táto aktivita môže patriť u detí medzi obľúbené, ak sa pridáte aj Vy.
  • Materiál, ktorý pre dieťa pripravíte, by ho mal stimulovať a rozvíjať jeho zručnosti, a nie privádzať k plaču a zlosti.